Algemene introductie

Scouting Nederland

Scouting staat voor uitdaging! Bij Scouting besteden kinderen en jongeren op een actieve en uitdagende manier hun vrije tijd in de natuur. Ze hebben veel plezier met elkaar en leren om samen te werken en respect te hebben voor de ander. Zo ontwikkelen de kinderen en jongeren zich op een natuurlijke manier tot zelfstandige mensen en krijgen ze de ruimte om te ontdekken en te leren. De doelen van het Scoutingspel zijn omschreven in de spelvisie.

Er zijn verschillende soorten Scouting: landscoutingwaterscouting en luchtscouting. Ook kinderen met een beperking kunnen deelnemen aan het Scoutingspel. Binnen een Scoutinggroep zijn er verschillende speltakken waarin kinderen en jongeren uit één leeftijdsgroep hun spel spelen. De leeftijdsgroepen zijn 5-7 jaar7-11 jaar11-15 jaar15-18 jaar en 18-21 jaar. Ook met beperking dan biedt Scouting uitdaging!

Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland en heeft meer dan 100.000 actieve leden! De jeugdleden en vrijwilligers van Scouting zijn verdeeld over meer dan 1.100 Scoutinggroepen.

Speltakken

Binnen Luctor et Emergo hebben we drie speltakken. Hierbij wordt deels gelet op leeftijd, maar ook vooral op dat de leden binnen de speltak aansluiting hebben bij elkaar. Hier worden de spelletjes en activiteiten uiteraard op afgestemd.

Kijk voor meer informatie bij de sectie “Organisatie” om meer te weten te komen over de speltakken Explorers en Stam.

Begeleiding

De begeleiding binnen de scoutinggroep noemen we pivo’s. Iedereen binnen de leiding doet dit volledig op vrijwillige basis. De een draait de wekelijkse of maandelijkse bijeenkomsten, de ander is juist weer meer op de achtergrond bezig met de organisatie van allerlei zaken. Zo kan iedereen doen wat hij of zij leuk vindt en goed in is.

Zoals vele scoutinggroepen en andere vrijwilligersorganisaties zijn ook wij altijd opzoek naar mensen die ons op allerlei manieren willen en kunnen ondersteunen. Dit kan variëren van bijeenkomsten draaien, meegaan op zomerkamp, tot aan deel uitmaken van het onderhoudsteam voor het clubhuis. Voor ieder wat wils.

Uiteraard vinden we het belangrijk om de scoutinggroep verantwoord te draaien, zeker met deze doelgroep. Om die reden dient iedere begeleider een VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag) aan te vragen, zodat we op deze manier ons best doen de groep veilig en verantwoord houden voor onze leden.

Daarnaast kwalificeren we onze vrijwilligers via de Scouting Academy van Scouting Nederland, regio Klein Gelderland, zodat deze verantwoord een bijeenkomst of een kamp kunnen organiseren.